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Study Programmes

The Theatre Studies department at the Institute for Theatre, Film and Media Studies at the Goethe University offers two M.A. programmes in Dramaturgy in cooperation with the Hessian Theatre Acadamy (HTA):

M.A. Dramaturgy

The M.A. Dramaturgy was founded in 2002 and offers a full university course in Frankfurt that combines theory and practice.

M.A Dramaturgy
Programme Contents
Network/HTA
Application

M.A. CDPR

The international partner study programme Comparative Dramaturgy and Performance Research offers studying both at Goethe University in Frankfurt and at one of currently four international higher education institutions and leads to a Double Degree*.

M.A. CDPR
Programme Contents
Network
Application

Logo Goethe Universität
Logo Hessische Theaterakademie
Logo Oslo National Academy of the Arts, Academy of Theatre
Logo Université Libre de Bruxelles
Logo Université Paris Nanterre
Logo Theatre Academy University of the Arts Helsinki

*In case of an exchange to Helsinki or Oslo, currently no double degree can be granted.

Dramaturgy as Political Practice

We understand “Dramaturgy” as a political practice. Dramaturgy can open the creative process – the artwork in progress – where it threatens to refuse the demands of the constitutively excluded Others. Dramaturgy remembers, that conflict is key for every theatre and opposes its ‘extorted reconciliation’ (Adorno). With dramaturgy, we can negotiate the question of who is allowed to take up space and perform on stage and who isn’t again and again. The vanishing point of every political dramaturgy is that impossible theatre that negates the present as the realm of possibilities: In the interest of a different theatre or perhaps of something completely different from what we call theatre today.

Current Events

Welches Theater für welche Stadt?
Prof. Dr. Nikolaus Müller-Schöll (theatre studies) & Prof. Dr. Carsten Ruhl (history of architecture)
18. November and 9. or 16. December, 18:00 (as soon as a decision is made about the second date, it will be published here)
Goethe University
Frankfurts Theater steht im Augenblick vor einer Weichenstellung, die es bis weit in das 21. Jahrhundert maßgeblich mitprägen wird: Wie sollen die Gebäude aussehen, in denen zukünftig das städtisch subventionierte Theater stattfinden wird? Wo sollen Oper, Schauspiel, Kinder- und Jugendtheater, wo die experimentellen darstellenden Künste zukünftig geprobt, aufgeführt, gesehen und verhandelt werden? Vier der fünf zukünftigen städtischen Theaterbauten sind derzeit – auf verschiedenen Stufen – in Planung. Vor diesem Hintergrund wollen Architekturgeschichte und Theaterwissenschaft der Goethe-Universität in zwei Veranstaltungen die durch diese Situation aufgeworfenen Fragen am 18. November sowie am 9. oder 16. Dezember, jeweils um 18 Uhr, öffentlich diskutieren. Dabei sollen Vorträge von Wissenschaftlern, Gesprächsbeiträge von Künstlern sowie kurze Video-Statements von Politikern dazu beitragen, die dringend gebotene Diskussion über das Frankfurter Theater der Zukunft auf eine breitere Grundlage zu stellen.
Background
Seit im Jahr 2017 ein Gutachten eröffnete, dass die Stadt Frankfurt für die Sanierung oder Erneuerung der „Doppelanlage“ für Oper und Schauspiel am Willy Brandt-Platz in jedem Fall eine knappe Milliarde wird investieren müssen, beschäftigt das Thema Neubau oder Sanierung Theaterleute und –wissenschaftler, Architekten und Architekturtheoretiker, Denkmalschützer, Stadtplaner und darüber hinaus die Stadtöffentlichkeit. Nachdem die Entscheidung über Neubau oder Sanierung gefallen scheint, bleiben weitere Fragen: Zunächst einmal die, was die Stadt in Zukunft für ein Theater will – für wen, in welcher Form, mit welchen Akteuren, in welcher Art von Architektur? Und weiter: Darf die Stadt ein Gebäude, in dessen Räumen sich knapp 120 Jahre Geschichte überlagern, einfach abreißen? Wurden Belange des Denkmalschutzes, die speziell das zu Beginn der 60er-Jahre erbaute „Wolkenfoyer“ betreffen, angemessen berücksichtigt? Hat die Stadt nicht allen Grund, die Nachkriegsarchitektur der ‚zweiten Moderne‘, zu der das Haus zu zählen ist, stärker zu würdigen? Und wurde die mit Blick auf die Bauten notwendige grundlegende Diskussion über das subventionierte Staatstheater der Zukunft überhaupt schon geführt?
Die Organisatoren wollen diesen wichtigen gesellschaftlichen Fragen aus architektur- und theaterwissenschaftlicher Perspektive nachgehen.

Ringvorlesung „Theater und die Krise der Demokratie. FP-Extra 2021
Thursdays 18:30-20:00, 12. November 2020 – 19. Febuary 2021
Künstlerhaus Mousonturm, Waldschmidtstr. 4, and Live-Stream
Vor dem Hintergrund der gegenwärtigen Krise der Demokratie westlicher Prägung, auf die vielerorts die Rückkehr zu autoritären Herrschaftsformen und Strukturen antwortet, lädt die Ringvorlesung Künstler*innen und Wissenschaftler*innen aus dem Umkreis des Theaters und der Performance sowie der mit ihnen beschäftigten Wissenschaften dazu ein, sich über das Verhältnis von Theater und Demokratie Gedanken zu machen. Dabei sollen einerseits die gegenwärtigen Probleme und Krisen der klassischen Vorstellungen von Demokratie reflektiert werden: Die nur global zu lösenden Probleme Migration, Erderwärmung und ökonomische Monopolisierung, die mit der Globalisierung verbundene Entwertung der alten Akteure und Institutionen, etwa der Nation und ihres Parlaments, die Erkenntnis der Mitverantwortung des Westens und seiner Wirtschaftsordnung an einer großen Zahl der gegenwärtigen Probleme. Andererseits soll aber auch gefragt werden, welcher Mensch oder welches Subjekt auf die so beschriebenen Herausforderungen wird antworten können? In welcher Weise reagieren neue Formen des Theaters, der Choreographie, der Gattungen und Spielarten überschreitenden Darstellungsformen auf die an vielen Orten formulierte gegenwärtige Krise der Demokratie? Wie geht sie in ihre Formen, wie in ihre Organisationsweisen, wie in ihre Inhalte ein?
Die Ringvorlesung lädt zu diesen Themen Künstler*innen des Festivals „Frankfurter Positionen“, dessen Thema die Veranstaltung aufgreift, sowie Wissenschaftler*innen aus den sich mit Theater beschäftigenden Bereichen zu Beiträgen ein. Die Vorlesungen vor einem kleinen Publikum werden zugleich für ein größeres Publikum als Live-Stream übertragen.
Speaker: 12. November: Carsten Nicolai*, 19. November: Ulrike Haß*, 26. November: Gernot Grünewald*, 3. Dezember: Miroslava Svolikova*, 10. Dezember: Rebekka Schneider, 17. Dezember: Fiston Mwanza Mujila*, 14. Januar: Nature Theatre of Oklahoma*, 21. Januar: Christine Abbt, 28. Januar: Geumyung Joeng*, 4. Februar: Bettine Menke, 11. Februar: Mark Siegel, 18. Februar: Juliane Vogel.

Jour Fixe

The Jour fixe invites students of the Hessen Theatre Academy to take part in discussions with guests from theatre and cultural policy on the rehearsal stage of the Institute for TFM in an informal context.In the past years with: Amelie Deuflhard, Martine Dennewald, Tim Etchells, Sigrid Gareis, Heiner Goebbels, Kirsten Haß, Carl Hegemann, Stefan Hilterhaus, Susanne Kennedy, Burkhard Kosminski, Elisa Liepsch and Julian Warner, Matthias Lilienthal, Jan Linders, Stefanie Lorey, Florian Malzacher, Bettina Masuch, Barbara Mundel, the production office „Ehrliche Arbeit“, Milo Rau, She She Pop, Carena Schlewitt and André Schallenberg, Julia Stoschek, Tom Stromberg, Hasko Weber and many more. On irregular Wednesdays at 19 o’clock (c.t.). Le Studio. Rehearsal stage of the Theatre Studies department (Probebühne der Theaterwissenschaft), Jügelhaus, building section D, room 108, 1. Floor, Campus Bockenheim.

Scenic performance projects

The Frankfurt Theatre Studies programme puts great emphasis on integrating experience with artistic practice into the programme, no matter whether students aim for a career on stage or behind the scenes later in life. Students regularly work with professional artists within the framework of scenic performance projects, theory-practice-project workshops and weekend-seminars on the rehearsal stage of the Institute. In past years with: Robin Arthur, Sebastian Blasius, Laurent Chétouane, Prof. Dr. Katrin Deufert und Thomas Plischke, Tim Etschells, Manuela Infante, Jason Jacobs, Rupert Jaud, John Jesurun, Katharina Kellermann, Chris Kondek Prof. Stefanie Lorey, Lina Majdalanie, Uwe Mengel, Gerardo Naumann, Boris Nikitin, Prof. Mike Pearson, Katharina Pelosi, redpark, Felix Rothenhäusler, Johannes Schmit, Jan-Philipp Stange, Katharina Stephan, Tore Vagn Lid, Camila Vetters, Rosa Wernecke, Ivna Zić.

Research-Colloquium and Masterclass

The Theatre Studies Department highly values the connection of teaching and research. We are committed to teaching our research. That is why each semester, we offer a Research-Colloquium for Master-students, where we discuss current questions in research as well as the final projects of students. Furthermore, we regularly hold Master Classes. They give students the opportunity to present and discuss their own academic work within the framework of a public event with international academic and theatre practitioner guests. Past events have concerned themselves with these topics: “Sound Knowledge: Exploring the Dramaturgies, Philosophies, and Politics of Listening” (Winter 19/20), „Implosion of the municipal theatre? History, Analysis, Perspective“ (Winter 18/19), „Theatre and Identity Politics“ (Winter 17/18), „Theatre of the A-Human“ (Winter 15/16), Kafka and Theatre“ (Winter 13/14). Presentations, contributions and results are documented here:

https://blog.studiumdigitale.uni-frankfurt.de/theater/

http://www.theater-wissenschaft.de/category/thewis/ausgabe-2017-kafka-und-theater/

Coaching

Dramaturgy and CDPR students will be supported in their artistic projects by choaches who come from the field of dramaturgical practice. That’s why we work with practitioners from municipal and state theatres as well as from the Free Scene. In the past few semesters, students worked with: Björn Auftrag, Laurent Chétouane, Marcus Dross, Martin Hammer und Maria Magdalena Ludewig (T), Katja Leclerc, Kris Merken, Malin Nagel and Jonas Zipf.

Friedrich Hölderlin Guest Lectures in General and Comparative Theatre Studies

Within the framework of this lecture series we will situate Theatre Studies in the context of those philosophical and political questions that are always at play when thinking about theatre, but that are often obscured. Next to questions that strictly concern theatre, the talks of our guests will also deal themselves with questions on theatre theory and theory referring to theatre. These talks deal with theatre in all its four meanings, in accordance with the Leipzig discourse on theatricality: Theatre, anti-theatre, theatre in a wider sense and not-theatre. Our extended understanding of “Theatre“ is situated closely to newer findings in the field of Theatre Studies: We want to establish a notion of Theatre Studies that places it outside of the national-philological explanation of 1930s Germany as well as outside of the limitation of the staged performance, suggested by Max Hermann, the founder of Theatre Studies in the German-speaking context, at the turn of the 19th century. Theatre is more than the ephemeral product of an evening, but is also process, interaction, action and especially critical practice.
By choosing Hölderlin as the namesake for this lecture series, we seek to remember that Hölderlin, who lived in Frankfurt for some time, wasn’t just a great poet, but also a great theatre theoretician and dramaturgical thinker, who opened up the thinking of modern theatre with his Sophocles translations, fragments of writing and comments on “Ödipus” and “Antigone”. This is especially true when considering the ineluctable condition of “mediation”.

Recordings of past lectures: https://blog.studiumdigitale.uni-frankfurt.de/theater/blog/category/veranstaltungen-des-instituts/hoelderlin-vortrag/

Digital Archive

With the project “Digital Theatre Research” the institute is pioneering in the field of digital documentation, digital mediation and experimentation with theater.

At “Digital Theatre Research” documentations of conferences, lectures, symposia and other events will be uploaded. On the “Digital Stage” you will find video experiments, tutorials and documentations of student projects. In the “Laboratory Video⇄Stage” various workshops with specialists from the interface of video and theatre took and take place.